El dibuix tècnic: llenguatge tecnològic

Activitat:
Quines diferències observes entre les dues imatges de sota?.  Es tracta de fer un debat amb les companyes i companys de classe amb el que siguem capaços de contestar a preguntes com:
  •        Què representen els dos dibuixos? (si cal pots buscar informació a internet)
  •        Quina motivació va portar als autors a fer cada dibuix?
  •         Representen algun estat d’ànim i/o emoció de l’autor?
  •      Quina és la seva funció / “utilitat” ?
  •      Quines altres preguntes ens podem fer a l’hora de comparar aquests dos dibuixos?



El dibuix és el principal llenguatge que utilitza la tecnologia. El dibuix és un llenguatge universal que no utilitza paraules, i que permet expressar idees d’una manera fàcil i entenedora per a tothom. Un exemple de la utilitat del dibuix la trobem en els nostres avantpassats que vivien a les coves. Aquelles persones prehistòriques utilitzaven el dibuix per a expressar idees abstractes referents a les seves creences. Tot i que nosaltres no parlem la llengua d’aquelles persones, avui dia hem pogut entendre com era la seva vida gràcies als dibuixos.
Els objectes tecnològics es representen gràficament utilitzant les tècniques que ens ofereix el dibuix tècnic. El producte que s’obté en dibuixar un objecte tecnològic s’anomena plànol.  Un plànol és un document tecnològic que ens dóna la següent informació d’un objecte:
·         La seva forma

·         Les seves dimensions

La informació que inclou un plànol serà indispensable a l’hora de fabricar l’objecte tecnològic. Sense els plànols, les fàbriques no podrien produir objectes. A més, el mateix plànol serveix per a fabricar l’objecte en qualsevol part del món. Així per exemple, l’empresa alemanya de cotxes Volkswagen, dissenya els seus cotxes a Alemanya (els plànols es fan a la seu de Volkswagen a la ciutat de Volksburg), i els cotxes són fabricats arreu del món.
El dibuix tècnic, com qualsevol altre llenguatge, es regula amb unes regles que ajuden a que els plànols puguin ser interpretats per tothom, es tracta d’una mena de regles d’ortografia. Enguany, començarem a estudiar aquestes regles per tal que tots els plànols que facis siguin clars d’entendre i estiguin fets segons la norma.    
Comencem primer per estudiar els diferents sistemes que el dibuix tècnic ens ofereix per a representar un objecte tecnològic:
1.    Croquis: es tracta de representar l’objecte a mà alçada, és a dir, amb paper i llapis i sense utilitzar eines de dibuix com ara regles, escaires, etc. Els croquis ajuden als dissenyadors/es a visualitzar idees que després es podran arribar a fabricar. Per tant, els croquis es realitzen durant les primeres fases del disseny.  En ser un dibuix a mà alçada, el croquis no pot respectar l’escala, però si que en la mesura que sigui possible ha de mantenir les proporcions de l’objecte original.
Activitat:
Imagina que ets uns dissenyador dissenyadora que t’han encomanat la feina de dissenyar una taula d’estudi. Donat que estàs en la fase inicial de disseny, es tracta que facis uns croquis de les possibles solucions que puguis imaginar. Pots utilitzar la perspectiva i les vistes.   


2.   Perspectiva: amb aquest sistema, els objectes són representats d’una manera similar a la que són vistos en la realitat. Tot i ser una representació en 2D, s’hi assembla molt a una visió en 3D. Les perspectives ens mostren clarament quina és la forma de l’objecte
 
Ara bé, en una perspectiva no podem treure les mides reals de l’objecte. Per tant, per a donar la informació sobre les dimensions de l’objecte utilitzarem les vistes.

3.   Vistes: aquest sistema tot i que no ens mostra amb claredat la forma de l’objecte, si que ens permet representar amb exactitud les mides de l’objecte. El la figura següent podem veure les vistes amb les mides corresponents de la peça anterior:

Les vistes